Nikon Consumer SLR Digital Camera D40X Kit + VR 55-200mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon Consumer SLR Digital Camera D40X Kit + VR 55-200mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

robert3 24-05-2008
Ik heb deze camera nu een half jaar in mijn bezit en heb er al zeker 1000 foto's mee gemaakt. ( Waarvan minimaal 750 tijdens een safari in afrika) Ik had een compact camera en ben nog steeds onder de indruk van de resultaten. Ook de 55-200 VR lens is een topper zelfs als het al een beetje donker wordt ,of bijna licht wordt, kan je hier al snel foto's mee maken. In afrika was het lastig de accu op te laden maar dit was geen probleem ik heb er een accu extra bij gekocht en heb de hele vakantie niet hoeven op te laden de twee accu's waren meer dan voldende

Jowi Paulissen 27-04-2008
De nikon D40x als eerste camera was voor mij een goede keus! De camera voelt degelijker aan dan ''trendy'' merken zoals bijvoorbeeld de canon eos serie. Je hebt het gevoel een echte camera in je handen te hebben en je hebt niet het gevoel van een plastic goedkoop model.

De foto's zijn zeker goed! mooie foto's en simpel te maken als je nog niet zo geleerd bent in de kunst van de spiegel reflex camera's. De automatische stand is zo goed dat je die bijna standaard kunt gebruiken als je geen speciale foto's, zoals sterk ingezoemde of effect foto's wilt maken.

De ingebrouwde flits is erg krachtig en past zich goed aan bij het maken van foto's. voor schemer of echt donkere ruimtes heb je toch wel een extra flits nodig.

Nadelen:
De 55-200 lens is niet zo een spectaculaire tele-lens als dat je zou denken. Het dichterbij halen van een beeld is niet zo enorm. Als je echt een tele-lens zoekt kun je beter kijken naar een 55-300 of meer. Voor hobby is de 55-200 echter wle leuk om te proberen en expirimenteren.

Instelen is simpel door het nederlands talige menu, maar de instellingen blijven niet allemaal zo als je ze hebt gezet wanneer je de camera uitshakelt.

Verder ben ik zeer tevreden over de D40x + 18-55 en 55-200

mfrenkiel 22-02-2008
Ik heb deze camera nou een paar maanden, en ik ben er zeer tevreden mee. Makkelijk te gebruiken en hij maakt goede foto's (en snel).

Berke100 09-02-2008
Camera nu ruim een maand in het bezit en meer dan 1000 foto's gemaakt. HIj maakt voortreffelijke foto's, brilliante kleuren, haarscherp en zeker zeer snel. De autofocus werkt voortreffelijk. De Nikon gekozen na afweging t.o.v. Canon,Sony en Olympus. De kit lennzen zij perfect van de Nikon daar kunnen de andere niet tegenop.Deze spiegelreflexcamera is een aanrader voor niet al te veel geld.

zjozz 19-12-2007
De body is geweldig! Maar laat de kitlens 18/55 in de winkel achter wanneer het de AF S.....G ED is.
Ik heb deze lens. Maar bij een handmatige instelling met een macrolens erop geschroefd rechtstandig naar boven of beneden fotograferen zakken de lensdelen uit elkaar!!! Dus. Uit focus!
Commentaar Nikon. Bezuinigd op het mechanische gedeelte van deze lens. Advies Nikon: lens met de vinger blokkeren.
Mijn advies; Bagger en dus afblijven van deze lens!

Marcel20071 02-10-2007
Een werkelijk sublieme set, we hadden het niet beter kunnen aanschaffen. Via sites als lets go digital e.d. een goede afweging gemaakt tussen de nikon d40x en de canon eos 400d, en puur op basis van foto- en flitskwaliteit gekozen voor de nikon d40x.

Dit is een perfecte keus geweest! Het toestel ligt goed in de hand, lekker zwaar zodat je wel wat in de hand hebt, maar ook weer niet te zwaar dat je er last van krijgt als ie om je nek hangt. Verbluffend is de opstarttijd: schakelaar omzetten en hij is klaar voor gebruik.

Dan het scherpstellen: in de auto-stand (die je in 95% van de gevallen goed kunt gebruiken) geeft ie met rood-oplichtende ledjes in de zoeker helder aan op welk onderwerp hij scherpstelt. Zonder aarzelen. Andere makkelijke instellingen zijn de sportfunctie (in welke stand de camera zich altijd scherp blijft stellen op het onderwerp dat in de zoeker gevolgd wordt, zodat je niet eerst de ontspanknop half hoeft in te drukken om ergens op scherp te stellen) en de stand waarin de flitser wordt uitgeschakeld.

Het toestel kent een makkelijk oproepbare helpfunctie, maar door het gebruiksgemak van het toestel heb ik hier (een maand in het bezit van de nikon, circa 3000 foto's) nog maar amper gebruik van gemaakt. Minpuntje is wel dat er geen papieren handleiding wordt bijgeleverd; deze is wel te downloaden op de internetsite, maar uitprinten van dit naslagwerk (dat gezien de vele mogelijkheden van het toestel wel een must is) is met 140 pagina's geen kleinigheid.

Volgens de recensies op andere sites onderscheidt de nikon zich ook van de canon eos400d door zijn sublieme flitser. Nu ken ik de canon niet, maar ik kan alleen maar zeggen dat de flitser echt super is. Het apparaat voelt als het ware de sfeer aan waarin de foto wordt gemaakt: hij flitst voldoende, maar ook weer niet te veel en houdt prachtig rekening met de afstand tot het object.

Ook makkelijk zijn de interne corrigeerfuncties: mocht een foto rode ogen opleveren, dan kan het apparaat deze corrigeren. Ook kunnen onder- of overbelichte foto's gecorrigeerd worden.

De bijgeleverde zoomlens 55-200 (ik heb er een gekocht met vibratiereductie) geeft mooie resultaten: de foto's krijgen veel diepte en verbazingwekkend blijft hoe scherp de foto's worden en hoe mooi de kleuren worden weergegeven. Alleen moet wel gezegd worden dat niet verwacht mag worden dat de zoomlens de horizon bij je op schoot brengt….

Tenslotte de batterij: hoewel wij er een reserve batterij hebben bijgekocht, hebben wij tijdens onze vakantie van 2 weken (met circa 1000 geschoten en teruggekeken foto's!!) de batterij niet hoeven vervangen. Een topprestatie van de batterij, hoewel hierbij wel gezegd dient te worden dat het lcd-scherm achterop de camera uit het oogpunt van energiebesparing wel heel snel weer op zwart gaat als je iets te lang een gemaakte foto terugkijkt zonder een handeling uit te voeren.

Hoewel het apparaat een maand door ons intensief is gebruikt, kent het nog vele geheimen voor ons. Gezien de handleiding zijn de resterende mogelijkheden nog legio, maar door de perfecte auto-stand kies je als snelheid geboden is hier niet snel voor. Overigens hebben wij een 8gb sd-card bijgekocht, waardoor het apparaat meer dan 1.000 foto's kan maken in de hoogste resolutie. Uploaden in de pc gaat snel en eenvoudig, gewoon via usb.

Ik kan niet anders zeggen dat dit apparaat absolute top is in het amateursegment. De hoge cijfers zijn echt gemeend.

tbd 07-08-2007
Prima apparaat. Niet nodig om eerst een dikke manual door te nemen alvorens hem te kunnen gebruiken. Gewoon gelijk via menu aan de gang gaan. Veel foto's maken en uitproberen. Ook met de diverse programma's.

Het automatisch scherp stellen is enkele keren toch iets lastiger gebleken, vooral bij een bedoeld object op de achtergrond en een boom oid meer op de voorgrond. Dan krijgt de voorgrond erg vaak de scherpste instelling en niet het bedoelde object op de achtergrond.

Enige wat mij erg mooi leek en helaas een beetje tegenviel was de 200 mm. Ik had er meer van verwacht. Tja, dan zit er niets anders op om een 400 of 500 mm objectief te gaan kopem. Maar da's wel prijzig.